רצפת האגן בהיריון ואחרי הלידה

את בהיריון? איזה יופי!!
אחרי לידה? בשעה טובה!!
על רצפת האגן שמעת?

רצפת האגן היא מערכת של שרירים, רצועות ורקמות חיבור שנמצאים... ניחשת נכון! ברצפה! הכוונה היא כמובן לרצפה של מרכז הגוף. האזור הזה נושא עליו משא כבד - עליו מונחים כל איברי האגן שלנו (שלפוחית השתן, הרחם והחלק התחתון של מערכת העיכול). כל האיברים האלה הם איברים שגודלם ומשקלם משתנה לאורך היום, לאורך החודש ולאורך החיים. השינויים האלה משפיעים על הרצפה הזאת שעליה הם מונחים.

למה זה צריך לעניין אותי?

במהלך תקופת ההיריון רצפת האגן מתמודדת עם שינויים גדולים מאוד - הרחם הולך וגדל, ומשקלו מכביד על הרצפה, ההורמונים שמופרשים וגורמים להרפיה של הרצועות, ולא נשכח את השינויים במערכת העיכול שלעתים גורמים לעצירות, שמחלישה גם היא את רצפת האגן.
במהלך הלידה רצפת האגן חווה טראומה משמעותית, בעיקר בנוכחות קרעים, תפרים ושאר ירקות. את חושבת שלידה קיסרית פותרת אותך מנזק לרצפת האגן? אל תשכחי שנשאת היריון במשך 9 חודשים והחתך הניתוחי דורש שיקום של דופן הבטן.
כל השינויים האלה עלולים להחליש את רצפת האגן.

אז מה כבר יכול לקרות אם רצפת האגן תהיה חלשה?

לרצפת האגן תפקיד חשוב בשמירה על הבריאות ואיכות החיים שלך כאישה. מודעות לרצפת האגן יכולה לעזור בהתמודדות עם תופעות שקשורות להיריון, החל מכאבי גב, כאבי אגן והיפרדות של שרירי הבטן, ותופעות נוספות כמו דליפת שתן במהלך ההיריון ואחרי הלידה, דחיפות ותכיפות במתן שתן, צניחה של אחד מאיברי האגן או כאבים במהלך קיום יחסי מין.

זה לא נשמע נעים, מה כדאי לי לעשות?

בפעם הבאה שאת הולכת לעשות פיפי, נסי לעצור את הזרם. התחושה של עצירת זרם השתן דומה מאוד לתחושה בזמן כיווץ של שרירי רצפת האגן. במידה והצלחת, יופי! עכשיו, מידי יום את מוזמנת לתרגל את אותה התחושה של כיווץ שרירי רצפת האגן (אבל לא בשירותים...). תרגלי כעשר חזרות ביום ונסי להחזיק כל כיווץ כזה 8-10 שניות. אם את לא מצליחה לעצור, או שאת מצליחה רק באופן חלקי, יכול להיות שאת סובלת מחולשה של רצפת האגן, וכדאי להתחיל לחזק אותה.
אם את בהיריון או אחרי לידה וחווה אחת מהתופעות שצויינו, כדאי להתייעץ עם פיזיותרפיסטית מומחית בשיקום רצפת האגן.
בתום תקופת משכב הלידה, ובפרט לפני חזרה לפעילות גופנית, מומלץ להגיע לבדיקה אצל פיזיותרפיסטית מומחית בשיקום רצפת האגן.
מאחלת לך היריון קל, לידה מעצימה ורצפת אגן חזקה!

איה סמואלי, פיזיותרפיסטית מומחית בבריאות ושיקום רצפת האגן
Aya.physio@gmail.com
052-3733160

 

לדף הפייסבוק של איה סמואלי לחצי כאן