מיתוסים בהנקה – איזה עצות לא כדאי לך לאמץ

ברגע שאת הופכת לאמא לכולם יש שלל עצות לתת לך. אם את אמא מניקה, בטח כבר שמעת עצות מחמותך להגברת כמות חלב, עצות משכנתך איך לשלב בקבוק שאוב, ועצות לטיפול בפצעים בפטמה מאישה שפגשת במקרה, כשטיילת עם התינוק בעגלה. לכל המייעצות כוונות טובות, אך לא תמיד העצות נכונות ומעודכנות. בעידן האינטרנט אמהות מניקות מוצפות במידע. לעתים הוא נכון, אך לעתים הוא שגוי ועלול להזיק. בואו נעשה קצת סדר, ונפריך כמה מיתוסים:

mitosimצריך להכין את השד להנקה עוד במהלך ההיריון. לא נכון.

אמהות מספרות ששמעו שצריך להכין את השד להנקה באמצעים שונים: מריחת שמנים, עיסוי במגבת מחוספסת, ועוד שיטות שונות ומשונות. אין צורך להכין את השד להנקה, גוף האישה מתכונן לקראת ההנקה עוד במהלך ההיריון מבחינה אנטומית והורמונאלית, ואין צורך לסייע לו בפעולה יזומה.

אמהות עם שדיים קטנים מייצרות פחות חלב מאמהות עם שדיים גדולים. לא נכון.

גודל השד מושפע מכמות רקמת השומן שבו. יכולת יצור החלב אינה תלויה בגודל השד, אלא בגורמים שונים.
אמהות עם פטמות שטוחות או שקועות אינן יכולות להניק. לא נכון. כשתינוק נצמד היטב אל השד הוא יונק מהשד ולא רק מהפטמה. יש תינוקות שיהיה להם קל יותר להיצמד לשד כאשר הפטמה בולטת, אך לא לכל התינוקות זה תנאי הכרחי. הדרכה והצמדה נכונה אל השד יסייעו לאמא להניק גם כשפטמותיה אינן בולטות.

בימים הראשונים לאחר הלידה אין מספיק חלב וצריך לתת לתינוק תוספת מבקבוק. לא נכון.

בימים הראשונים לאחר הלידה התינוק יונק קולוסטרום. זהו חלב ראשוני השונה בכמותו, מראהו והרכבו מהחלב הבשל המיוצר בהמשך תקופת ההנקה. הקולוסטרום הוא מזון מרוכז, סמיך, דביק וצבעו בדרך כלל צהבהב. הוא עשיר בנוגדנים, חלבונים ושומן, וכל טיפה שלו שווה זהב! הקולוסטרום מיוצר בכמות קטנה, המתאימה לגודל קיבת התינוק. ככל שקיבת התינוק גדלה, גדלה גם כמות החלב, והוא משנה את כמותו, צבעו והרכבו בהתאם לצרכי התינוק. אם התינוק יונק היטב ואין סיבה רפואית, תוספת מבקבוק תקשה על ההנקה.

תינוק לא חייב לאכול ביממה הראשונה לאחר הלידה, זה בסדר שהוא יישן. לא נכון, ומסוכן!

במהלך ההיריון התינוק מקבל את מזונו דרך חבל הטבור 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע. מרגע לידתו עליו להתחיל לאכול לפחות 8 פעמים ביממה. תינוק שישן ביממה הראשונה לחייו, אינו מראה סימני רעב ואינו מתעורר לאכול, אינו ישן שנת שובע, אלא שנת חולשה, לעתים בשל לידה מורכבת. חובה על ההורים להעירו לאכול על מנת שלא יתייבש וירד במשקל.

זה נורמאלי שבימים הראשונים ההנקה כואבת ויש פצעים וסדקים בפטמה. לא נכון.

ההנקה לא אמורה לכאוב. בימים הראשונים לאחר הלידה הפטמות עלולות להיות רגישות בשל שינויים הורמונאליים והסתגלות השד לאינטנסיביות הגירוי, אולם בכל מקרה לא מדובר בכאב. כאב, פצעים וסדקים בפטמה עשויים להיגרם בשל מגוון סיבות: הצמדה לא נכונה של התינוק לשד, יניקה לא יעילה, לשון קשורה, ועוד. כך או כך, כאב, פצעים, סדקים, שפשוף או כל חבלה בפטמה אינם חלק מהנקה תקינה, יש לבדוק את הסיבה להיווצרותם, ומומלץ לפנות לייעוץ הנקה מקצועי.

הנקה פוגעת במראה השד. לא נכון.

שינויים הורמונאליים במהלך ההיריון משפיעים על מראה ומבנה השד. המערכת התפקודית של ייצור החלב בשד מתחילה להתפתח סביב שבוע 20 להיריון, ובסיום תקופת ההנקה היא מתכווצת. בין אם תניקי ובין אם לאו, ההשפעה על השד תהיה דומה. גיל האישה, BMI גבוה, שינויים משמעותיים במשקל, עישון, ומספר ההריונות, הם הגורמים שהוכחו כמשפיעים על מראה השד, ולא ההנקה.

כדאי להניק רק 10 דקות / לרווח בין הארוחות, כדי שהתינוק יאכל היטב. לא נכון.

תזמון ההנקה "לפי שעון" ולא בהתאם לדרישת התינוק מתעלמת מצרכי התינוק, משבשת את מנגנון הרעב והשובע אצל התינוק, ועלולה לפגוע בעלייה התקינה במשקל ולהפחתה בייצור החלב אצל האם. תינוקות יונקים בממוצע 8-12 פעמים ביממה למשך 15-45 דקות בכל הנקה.

תינוקות יונקים זקוקים לתוספת מים בימים חמים. לא נכון, ומסוכן!

חלב אם מכיל את כל הנוזלים להם התינוק זקוק. הרכב חלב אם משתנה במהלך ההנקה ומתאים את עצמו לצרכי התינוק, ובימים חמים התינוק יינק לעתים תכופות יותר כדי להרוות את צימאונו. מתן מים לתינוק אשר אינו אוכל מזון מוצק עשוי לשבש את מאזן המלחים בדמו ולהפריע לעלייה תקינה במשקל.

שאיבת חלב גורמת לגודש. לא נכון.

שאיבה מבוקרת, בהתאם לצרכי כל מקרה, אינה גורמת לגודש אלא מעודדת את ייצור החלב. אמא שמתקשה בהנקה ומעוניינת לייצר ולשמר כמות חלב מספיקה עבור תינוקה חייבת לשאוב חלב בעזרת משאבה מאיכות מעולה. אם לא תשאב, לא ייווצר מספיק חלב. גודש הינו מצב לא רצוי שבו יש "פקק תנועה" של חלב בשד הנוצר כאשר האמא אינה מניקה או שואבת. גודש עלול לגרום לפגיעה בייצור החלב.

זה נורמאלי שתינוק יונק לא עושה קקי במשך כמה ימים. לא נכון.

תלוי בגיל התינוק. עד גיל ששה שבועות, כמות ומספר היציאות הינן אחד המדדים להנקה תקינה. תינוק יונק הקטן מגיל ששה שבועות שלא עושה קקי בכמות מספקת מידי יום, ככל הנראה לא יונק מספיק חלב. במקרה כזה מומלץ לפנות לייעוץ הנקה מקצועי.

אמא חולה אינה יכולה להניק. לא נכון.

כאשר מדובר במחלות נפוצות כמו הצטננות, שפעת, שלשולים או הקאות, אין מניעה ואף חשוב להמשיך להניק. גופה של האם מייצר נוגדנים, ואלה עוברים בחלב. הנוגדנים מגינים על התינוק היונק מפני הדבקה או מסייעים לו להתמודד עם המחלה במקרה שנדבק מאימו. מחלות אימהיות ספורות דורשות הפסקה של ההנקה, למשל איידס או שחפת שאינה מטופלת.

אמא מניקה אינה יכולה ליטול תרופות. לא נכון.

יש לבדוק כל מקרה לגופו. מומלץ ליצור קשר עם אחד המרכזים הטרטולוגיים ולקבל תשובה מוסמכת ומעודכנת לגבי בטיחות השימוש בתרופה בזמן ההנקה.

אמא מניקה צריכה לשתות חלב כדי לייצר מספיק חלב. לא נכון.

אם נתבונן בבעלי החיים ממשפחת היונקים נראה שאף אחת מהנקבות המיניקות, המייצרות חלב לגורים שלהן, אינה ניזונה מחלב. בני האדם שייכים למשפחת היונקים, ולכן נשים מניקות אינן זקוקות לשתות חלב כדי לייצר חלב.

לחלב אם אין ערך אחרי 6, 9, 12 חודשים. לא נכון.

הרכבו של חלב אם מותאם בצורה אופטימאלית לתינוק, והוא משתנה לאורך תקופת ההנקה בהתאם לצרכיו המשתנים של התינוק. מחקרים הוכיחו שחלב אם המיוצר במהלך השנה השנייה לחיי הפעוט ממשיך להיות מקור רב ערך לחלבון, שומן, ויטמינים, סידן ומינרלים נוספים, והוא מכיל ריכוז גבוה יותר של נוגדנים מאשר בשנה הראשונה לחיי התינוק. ארגון הבריאות העולמי (WHO) ממליץ על הנקה בלעדית למשך ששת החודשים הראשונים לחיי התינוק, והמשך ההנקה בתוספת מזון משלים עד גיל שנתיים או יותר, כל עוד לאמא ולתינוק מתאים להמשיך בהנקה.

 

יש בוודאי מיתוסים, אמונות ותפיסות נוספים עליהן שמעת. אם את בהיריון ומתכוננת להניק או שאת אמא מניקה, כדאי שתקראי, תחקרי ותלמדי על הנקה, במקום להסתמך באופן מוחלט על עצות הניתנות מגורם שאינו מקצועי.

 

 

אם את רוצה להתייעץ אל תהססי, אני פה בשבילך, את מוזמנת ליצור קשר פה או להתקשר 0507606716